Kortingscode.nl doet regelmatig onderzoek naar online shoppen in Nederland, om het online shopgedrag van de Nederlandse consument in kaart te brengen. Je vindt op deze pagina een archief van deze onderzoeken inclusief persbericht en behaalde publicaties. Voor meer informatie: Bram Vermeulen, marketing manager via bram@imbull.com.
 

Onderzoeken uitgevoerd door Kortingscode.nl:

 


Waar ben je als Max Verstappen-fan het goedkoopst uit?

Het Formule 1 seizoen is begonnen in het Albert Park van Melbourne. We zochten voor je uit wat de ticketprijzen van de verschillende races zijn en welke race het goedkoopst is om te bezoeken in 2017. Hieruit volgde onder andere dat Mexico de duurste ticketprijzen heeft en Maleisië het goedkoopst.

Overige opvallende resultaten

 

  • De prijzen liggen in 2017 zo'n 20% hoger dan in 2016.
  • Ten opzichte van het gemiddelde maandloon in een F1 land zijn de tickets in Mexico verreweg het duurst.
  • Neem je ook de reiskosten mee in het totaal zijn België en Oostenrijk goede opties en in Amerika het duurst.

 

 


Bij slechts 5% van de ziekenhuizen is parkeren gratis in Nederland

Uit onderzoek naar 90 ziekenhuis in Nederland komt naar voren dat bij slechts 5% van de ziekenhuizen parkeren gratis is. De prijzen lopen op tot wel 4 euro per uur.

Overige opvallende resultaten

 

  • 3 van de 4 duurste ziekenhuizen zitten in Noord Holland.
  • Alleen in Stadskanaal, Waalwijk, Assen en Terneuzen parkeer je gratis.
  • Kosten voor een dagkaart bij het ziekenhuis lopen op tot 36 euro.

 

 

Gepubliceerd op onder meer RTVNH.nl.

 

 


Goedkoopste Eredivisie club om fan van te zijn

Kortingscode.nl zocht uit welke club op basis van merchandise, seizoenskaart en/of losse kaartjes het goedkoopste uit de bus komt.

Overige opvallende resultaten

 

  • Vitesse heeft de goedkoopste seizoenkaart, de losse kaartjes zijn het goedkoopste bij Sparta.
  • Shirts zijn het goedkoopst bij NEC, Roda en Willem II, de traditionele top 3 komt als duurst uit het onderzoek.
  • De duurste seizoenskaart vind je bij PSV.

 

 

Gepubliceerd op onder meer 1Limburg en 1Limburg.

 

 


1 op 5 mannen laat online bestelde producten niet thuis bezorgen uit schaamte tegenover partner

Amsterdam, 11 januari 2016 - Twintig procent van de mannen laat online bestelde producten op een alternatief afhaalpunt of op het werk bezorgen, uit schaamte tegenover hun partner. Onder vrouwen is dit 13 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1049 Nederlanders. Bijna een kwart van de Nederlanders laat pakketjes op het werk bezorgen, maar bij mensen met een relatie gebeurt dit met 26 procent fors vaker dan bij vrijgezellen met 15 procent.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"1 op 5 mannen laat online bestelde producten niet thuis bezorgen uit schaamte tegenover partner"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Grootouders krijgen de goedkoopste cadeaus tijdens Kerstmis

Amsterdam, 15 december 2015 - Opa’s en oma’s komen er bekaaid vanaf tijdens de kerstdagen. Aan hen wordt gemiddeld maar 5 euro besteed. Dit terwijl het juist de grootouders zijn die het vaakst sparen voor kerstcadeaus. Dat blijkt uit de Cadeaumonitor van Kortingscode.nl onder 1049 Nederlanders. Ook is de Nederlander niet snel tevreden: maar liefst drie op de tien heeft wel eens om het bonnetje gevraagd om een kerstcadeau te kunnen ruilen.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Grootouders krijgen het goedkoopste kerstcadeau"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Financiële gevolgen bij een relatiebreuk

Amsterdam, 30 oktober 2015 - 1 op de 5 Nederlanders verwacht te maken te krijgen met financiële verrassingen wanneer de relatie met zijn of haar partner tot een einde komt. Dat blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1056 Nederlanders. Daarnaast geeft 1 op de 6 Nederlanders aan wel eens ruzie te hebben, omdat zijn of haar partner informatie achterhield over de financiële situatie. Wanneer Nederlanders in geldnood komen valt ruim 40 procent terug op vrienden en familie. Deze resultaten en meer zijn te vinden in het bijgaande persbericht en onderstaande grafieken.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"1 op de 5 Nederlanders verwacht financiële verrassingen bij relatiebreuk"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Contactloos betalen, wat is dat?

Amsterdam, 11 september 2015 - Bijna 45 procent van de Nederlanders heeft bijna nooit meer contact geld op zak. Ruim 35 procent heeft wel eens iets niet kunnen afrekenen, omdat het niet mogelijk was om te pinnen. Dat blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1056 Nederlanders. Daarnaast heeft de ruime meerderheid van de Nederlands nog nooit contactloos betaald.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Bijna helft Nederlanders heeft geen contant geld op zak"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Nederlanders, geldzorgen en slaapproblemen

Amsterdam, 15 augustus 2015 - Uit een onderzoek van Kortingscode.nl onder 1056 Nederlanders is gebleken dat ruim dertig procent van de Nederlanders wel eens een slechte nachtrust heeft vanwege geldproblemen. Met name jongeren en lager opgeleiden maken zich zorgen. In dit onderzoek is ook gekeken naar spaargedrag. Het blijkt dat Nederlanders minder sparen dan ze zouden kunnen.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"30 procent van de Nederlands slaapt slecht door geldzorgen"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Single ruim 30% minder te besteden dan samenwonende

Amsterdam, 24 juni 2015 - Uit een onderzoek van Kortingscode.nl onder 1056 Nederlanders is gebleken dat singles een stuk minder te besteden hebben dan mensen met een relatie. Daarnaast geeft ruim 13 procent van de respondenten aan dat zij wel eens langer in een relatie zijn gebleven, omdat uit elkaar gaan te duur was.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Single ruim 30 procent minder te besteden dan samenwonnende"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Mannen zijn misschien toch meer ijdel dan we denken

Amsterdam, 28 april 2015 - Uit een onderzoek van Kortingscode.nl onder 1056 Nederlanders is gebleken dat de Nederlandse man per maand meer geld uitgeeft aan kleding dan vrouwen; 73 euro tegenover 66 euro. Hetzelfde geldt voor artikelen in de categorie uiterlijke verzorging. Wellicht is dit te wijden aan de gemiddeld hogere orderbedragen van mannen die we in eerder onderzoek weleens hebben gezien, maar het haalt in ieder geval de aanname dat vrouwen de grootste shoppers zijn onderuit. Uit het onderzoek bleek ook dat mannen vaker afknappen op iemands kleding dan vrouwen. Is uiterlijk dan toch belangrijker voor mannen dan dat het voor vrouwen is?

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Mannen besteden meer geld aan kleding en uiterlijk dan vrouwen"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Ruzie over uitgaven, de huishoudpot en het salaris

Amsterdam, 1 april 2015 - Financiële zaken geven in veel relaties stof tot nadenken en in één op de drie gevallen leidt dit zelfs wel eens tot een ruzie. Bijna een derde van de mensen met een relatie is niet op de hoogte van de financiële situatie van de partner. Dat blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1056 Nederlanders.

Uit het onderzoek bleek ook dat over het algemeen Nederlandse stellen de huishoudpot naar rato verdelen; wie meer verdient, legt ook meer in. Daarbij komt het traditionele huishouden het meest voor: ruim 45 procent van de mannen geeft aan meer te verdienen en ook meer in te leggen tegenover slechts 8 procent van de ondervraagde vrouwen. In bijna 15 procent van de gevallen is het inkomen en de inleg van beide partners gelijk. Deze huishoudpot wordt in 60 procent van de gevallen ook gestort op een gezamenlijke rekening.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Een op drie stellen maakt ruzie over uitgaven"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Hygiëne en online aankopen in het zuiden des lands

Amsterdam, 25 februari 2015 - Van alle provincies scoren Limburg en Zeeland het hoogst op hygiëne omtrent online aankopen. Dat blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl.

Limburgers passen nieuwe kleren het liefst thuis en gaan zeer hygiënisch om met hun online bestelde aankopen. Ruim één op de vijf Limburgers past zijn online aankopen zelfs alleen na het douchen. Samen met de Zeeuwen zijn Limburgers de meest hygiënische online shoppers.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Limburgers en Zeeuwen meest hygiënische online shoppers"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Nederlanders en hygiëne bij online shopping

Amsterdam, 18 december 2014 - Bijna één op de vier Nederlanders let niet op de eigen hygiëne tijdens het passen van online bestelde kleding. Dat blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.050 online shoppers.

Slechts een derde van de ondervraagden houdt bij het passen van online besteld ondergoed de eigen onderkleding aan. In één op de tien gevallen wordt kleding zelfs een dag gedragen alvorens het te retourneren. Hoewel webshops hier vaak duidelijke richtlijnen over geven, houden toch niet alle online shoppers zich hier aan en de controle bij terugname van de bestelde artikelen is ook niet altijd waterdicht. Interessant om te weten is dat slechts een kwart van de ondervraagden aangeeft online bestelde kleding eerst te wassen voor het te dragen. In sommige gevallen kan het dus voorkomen dat je onhygiënisch ondergoed draagt als je dit niet doet.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Nederlander negeert hygiëne bij het passen van online bestelde kleding"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Eerlijkheid duurt het langst!

Amsterdam, 27 november 2014 - Bijna de helft van de Nederlanders vindt het vervelend als de partner zonder overleg dure aankopen doet, zo blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.050 online shoppers.

Gemiddeld vindt 45 procent van de ondervraagden het een probleem als hun partner opeens een dure aanschaf heeft gedaan. Vooral vrouwen vinden dat de partner hiervoor eerst moet overleggen, ondanks dat het niet om gezamenlijk, maar om eigen geld gaat. Dat bijna 20 procent van de ondervraagden wel eens aankopen verborgen houdt voor de partner lijkt een logisch gevolg. Vooral in de jongere leeftijdscategorieën worden aankopen geheim gehouden. Naast discussies binnen relaties over het uitgeven van geld, zijn er ook wat voorkeuren als het gaat om het aanschaffen van cadeautjes. Ruim een kwart van de mannen vindt het een tegenvaller als de partner hen een cadeau geeft dat is gekocht met een cadeaubon. Onder vrouwen is deze onvrede zelfs bijna 30 procent.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Geliefde wil niet dat partner stiekem geld uitgeeft"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Online shoppen onder invloed

Amsterdam, 28 oktober 2014 - 1 op de 10 Nederlanders bestelt weleens online onder invloed van drank of drugs, zo blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.050 online shoppers.

Circa 10 procent van alle mannelijke respondenten geeft aan wel eens onder invloed online producten te bestellen, van de vrouwen doet slechts 2,5 procent dit. Drank blijkt hier vooral een groot aandeel in te hebben, gevolgd door soft- en daarna harddrugs. Verschil tussen de leeftijdsklassen zijn er ook; het zijn vooral de jongeren die onder invloed bestellen en dit percentage daalt naarmate de leeftijd vordert, tot slechts 1 procent van de 65 plussers. Ruim de helft van de respondenten die onder invloed een bestelling hebben geplaatst geven aan later spijt te hebben van deze aankoop. Mannen doen dit vaker doen onder invloed van alcohol en vrouwen laten zich meer leiden door emotie.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Man heeft vaker spijt van online aankoop dan vrouw"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Shoppen in het buitenland toch nog een beetje eng

Amsterdam, 26 september 2014 - Nederlanders zijn nog niet zo happig op online shoppen in het buitenland, zo blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.050 online shoppers. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden geeft aan risico's te zien bij het bestellen via een buitenlandse webwinkel. Wanneer er toch online wordt besteld blijkt de reden daarvoor bijna altijd dat de prijs voor het gezochte product veel gunstiger is. Landen als Duitsland, Amerika en Engeland zijn hierbij favoriet, landen als Frankrijk en België worden door bijna alle ondervraagden genegeerd. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er ook; mannen bestellen vaker bij buitenlandse webwinkels dan vrouwen en lijken dus minder te worden beïnvloed door mogelijke risico's. Als voornaamste redenen om niet in het buitenland te shoppen worden mogelijk lastige retourprocedures of een verhoogde kans dat producten niet aankomen genoemd.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Nederlander bang voor bestelling via buitenlandse webwinkel"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Kledingkeuze & partners

Amsterdam, 8 augustus 2014 - Vrouwen hebben grote invloed op de kledingkeuze van hun partner, zo blijkt uit onderzoek van Kortingscode.nl onder 1.050 online shoppers. Hoewel de Nederlandse vrouw de kledingkeuze van de Nederlandse man met een 7 waardeert, komen hun eigen partners er toch wat minder positief uit. Mannen krijgen het regelmatig te horen wanneer hun geliefde hun kleding niet leuk vindt: slechts 4 procent van de Nederlandse vrouwen houdt haar mond als ze een kledingstuk niet kan waarderen. Daartegenover staat dat maar liefst 70 procent van de Nederlandse mannen zich omkleedt als de partner een opmerking maakt over zijn kleding. Dat zijn een hoop discussies en last minute verkleedpartijen. Mannen waarderen de kledingkeuze van hun vrouwen daarentegen weer veel positiever; ruim 77 procent van de Nederlandse mannen geeft aan het eens te zijn met de kledingkeuze van hun partner.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Vrouw heeft broek aan in kledingkeuze partner"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Mannen brutaler dan vrouwen bij vragen om korting

Amsterdam, 6 maart 2014 - Mannen zijn niet bang om zelf korting te vragen of om af te dingen in een winkel. De helft van de Nederlandse mannen doet dit dan ook regelmatig. Vrouwen zijn hier veel terughoudender in. Slechts 29 procent geeft aan dit weleens te doen. Dat mannen vaker om korting vragen dan vrouwen is opvallend, omdat een veel hoger percentage vrouwen (71%) dan mannen (55%) een kick ervaart bij het kopen van een product met een fikse korting. Niet alleen schamen mannen zich minder snel om korting te vragen, ook zijn zij gedreven in het online vergelijken van prijzen. Maar liefst 72 procent van de mannen gaat eerst online op zoek naar de beste deal voordat ze iets kopen.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Mannen brutaler dan vrouwen bij vragen om korting"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Bemoeizucht vrouwen bij kledingkeuze partner twee keer zo groot

Amsterdam, 3 maart 2014 - Vrouwen bemoeien zich regelmatig met de kledingkeuze van de partner. Dit gaat zelfs zo ver dat het ondergoed van de partner door meer dan de helft van de vrouwen wordt aangeschaft. Mannen daarentegen houden zich wat meer op de achtergrond wat kledingkeuze betreft. Slechts 7% van de mannen vindt dan ook dat de kledingstijl van de partner beter kan. Vrouwen daarentegen geven aan regelmatig ook voor de partner rond te kijken en te oriënteren wanneer ze voor zichzelf aan het shoppen zijn.

Opvallend bij deze grote verschillen tussen man en vrouw is dat er weinig discussie plaatsvindt binnen een relatie over het kopen van artikelen. Zo geeft 95% van de Nederlanders aan dat het ‘teveel geld uit geven’ of ‘belangrijke aankopen doen zonder te overleggen’ geen punt van discussie is. Blijkbaar is het merendeel van de mannen en vrouwen tevreden over de huidige rolverdeling.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Helft vrouwen bepaalt ondergoedkeuze partner"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Schoonouders krijgen goedkoopste kerstcadeaus

Amsterdam, 23 december 2013 - In de decembermaand is het een drukte van belang, zowel in de fysieke winkels als online. Online wordt 30 procent meer gewinkeld dan in vergelijking met een willekeurige zomermaand. Uit nieuwsgierigheid naar het shopgedrag omtrent Kerstmis heeft onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van Kortingscode.nl een enquête gehouden onder 1.208 respondenten. Hieruit blijkt dat schoonouders en vrienden tijdens de kerstdagen op het goedkoopste cadeau kunnen rekenen. De duurdere cadeaus worden met name aan de directe familieleden gegeven. Hierbij staan de kinderen overduidelijk op de eerste plek.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Schoonouders krijgen goedkoopste kerstcadeaus"

  download het persbericht

 

 

 

 

 

 

 


Online shoppen onder werktijd

Amsterdam, 14 november 2013 - Zestig procent van het totaalbezoek op Kortingscode.nl vindt plaats binnen kantooruren. Niet vreemd, want de meeste werknemers zijn tijdens hun werk online. Dat zijn zeker voornamelijk shoppende vrouwen, zou je denken. Maar niets is minder waar. In opdracht van Kortingscode.nl heeft onderzoeksbureau MWM2 een enquete uitgevoerd onder 1047 Nederlanders, om hun online shopgedrag in kaart te brengen.

 

Persbericht

Van dit onderzoek is ook een persbericht verschenen:
"Man shopt meer onder werktijd dan zijn vrouwelijke collega"

  download het persbericht