Dwing grote bedrijven op de knieën: een stappenplan

By Robin     15 januari 2014   |  Terug naar Kortingscode PLUS

Van het kastje naar de muur

Wat zijn je rechten bij onder meer het opzeggen van abonnementen, annulering van reizen, aankoop en retourneren. Als consument heb je het niet altijd even makkelijk. Wanneer je een abonnement wilt opzeggen of een als apparaat niet goed functioneert, kom je vaak in een bureaucratische rompslomp terecht en is het onduidelijk wat nu eigenlijk jouw rechten zijn.

Vaak doen grote bedrijven dit niet eens met opzet, maar door een incapabele klantenservice of slecht uitgedachte servicesystemen kunnen ze je niet helpen. Dit zorgt natuurlijk voor veel ergernis en frustratie maar is in veel gevallen vrij simpel op te lossen. In dit artikel leggen wij uit wat jouw consumentenrechten zijn en hoe je met veel voorkomende problemen moet omgaan.


Klachten indienen: stap voor stap

Wanneer je een klacht hebt, is het belangrijk om een aantal zaken op orde te hebben om gebruik te maken van je rechten. Allereerst is het belangrijk dat je in het bezit bent van alle documentatie (bonnetje of factuur) en een goede omschrijving van de klacht (indien mogelijk met foto’s). Vervolgens dien jij te bepalen hoe je gecompenseerd wilt worden.

Nu deze zaken in orde zijn begint de klachtenprocedure.

Stap 1: Persoonlijk een klacht indienen.

Wanneer je begint met de klachtenprocedure doe je dit in eerste instantie persoonlijk door terug te gaan naar de winkel of telefonisch met de klantenservice. Leg hier op een vriendelijke toon uit wat het probleem is en wat jouw voorstel voor de oplossing is.

Als ze niet ingaan op jouw voorstel kan je de mevrouw of meneer uitleggen dat je precies weet wat jouw rechten zijn. Dan worden de meeste klachten ineens wel serieus genomen.

Stap 2: Een schriftelijke klacht indienen.

Als een persoonlijke klacht niet werkt, is de beste oplossing om een schriftelijke klacht in te dienen. Adresseer deze brief aangetekend aan het hoofdkantoor, op deze manier voorkom je dat men kan zeggen dat ze de brief nooit hebben ontvangen. Bewaar zelf ook een kopie van deze brief.

Leg in de brief duidelijk uit wat de klachten zijn en waarom deze dienen te worden opgelost. Net zoals bij de persoonlijke klacht leg je jouw voorstel voor.

Schriftelijke klachten worden vaak serieuzer genomen omdat deze later ook in een eventuele rechtszaak als bewijs gebruikt kunnen worden.

Stap 3: Maak gebruik van garantie.

In veel gevallen zit er een aantal maanden of zelfs jaren garantie op een product. Wanneer de winkelier niet ingaat op jouw klachten, kan je het altijd nog proberen bij de producent.

Wanneer je met een creditcard betaald hebt, zijn je aankopen in veel gevallen verzekerd en krijg je extra garantie. Op deze manier kan je proberen het aankoopbedrag terug te krijgen.

Stap 4: Stap naar de rechter.

Als alle bovenstaande stappen niet tot het gewenste resultaat hebben geleid is het tijd om naar de rechter te gaan.

Schrijf in eerste instantie een brief naar de winkelier met welke stappen je nu gaat ondernemen. Niemand heeft namelijk zin in een rechtszaak en vaak worden klachten dan verholpen. Bewaar alle momenten van contact en brieven die geschreven zijn. Op deze manier kan je aan de rechter laten zien dat jij je best hebt gedaan om tot een geschikte oplossing te komen. 


Do's & Don'ts

Do

Retourneer het product zo snel mogelijk.
Hoe eerder jij terug gaat met het product, hoe groter de kans dat je het complete bedrag terug krijgt.

 

Dien je klacht in bij de winkelier.
De overeenkomst is gesloten met de winkelier die moet dan de klacht afhandelen niet de producent.

 

Betaal met creditcard.
Betalingen met een creditcard worden verzekerd en krijg je garantie van de creditcardmaatschappij.

Don't

Zonder bonnetje geen klacht indienen.
Ook zonder bonnetje kan je een klacht indienen, neem bijvoorbeeld een afschrift of ander aankoopbewijs mee!


Online bestellingen niet retourneren.

Bij een online bestelling heb je vaak meer rechten dan wanneer je iets in de winkel koopt. Zoals de wet kopen op afstand.

 


Maak gebruik van je rechten!

De laatste jaren sta je als consument steeds sterker en zijn er voor de meest gehoorde klachten nieuwe wetten aangenomen.

De wet stilzwijgende verlenging

Veel mensen hebben verschillende abonnementen op tijdschriften, sportscholen of internet. Het is lastig om bij te houden hoe lang je nu aan een abonnement vast zit en wanneer je deze kunt opzeggen.

Sinds 1 januari 2012 is er een nieuwe wet aangenomen die verbiedt om abonnementen stilzwijgend te verlengen. Dit houdt in dat jij het abonnement elke maand kan opzeggen.

Voorbeeld: Stel je neemt een jaarabonnement op de Donald Duck, vroeger zou na een jaar het abonnement stilzwijgend worden verlengd. Nu kan je als het jaar voorbij is, dankzij de wet stilzwijgende verlenging, de Donald Duck maandelijks opzeggen.

Een abonnement opzeggen kan vaak het beste gedaan worden via de e-mail of per brief. Op deze manier heb je een schriftelijk bewijs van de opzegging. Op Abonnementopzeggen.nl vind je verschillende manieren om simpel en snel een abonnement op te zeggen.

Online winkelen

Online winkelen wordt steeds populairder in Nederland, maar er zitten ook enkele webwinkels tussen die niet goed omgaan met de verschillende wetten en regels. Hieronder vind je een overzicht waar je op moet letten als je online gaat shoppen.

Als je iets bestelt bij een webwinkel valt dit onder de wet kopen op afstand. Hierdoor koop je een product of dienst ongezien en krijg je minimaal 7 dagen bedenktijd. Je kunt er tijdens die 7 dagen voor kiezen om het artikel te retourneren zonder opgaaf van reden.

Voorbeeld: Stel je bestelt een paar leuke schoenen bij een webwinkel. Wanneer de schoenen bezorgd zijn, blijken ze niet te passen. Je kunt deze dan zonder opgaaf van reden retourneren naar de webwinkel. Eventuele retourkosten zijn wel voor je eigen rekening.

De wet kopen of afstand is in de volgende gevallen niet geldig:

  • Artikelen welke tijdsgebonden zijn, bijvoorbeeld kranten
  • Artikelen op maat, bijvoorbeeld een maatpak
  • Bederfelijke producten, bijvoorbeeld groente & fruit
  • abonnementen welke meteen ingaan
  • Verzegelde producten, bijvoorbeeld CD’s & dvd’s
  • Reizen

Voorbeeldbrieven

Wanneer je een klacht hebt of een abonnement wilt opzeggen, is het rechtsgeldig het beste om dit per brief of e-mail doen. Met veel problemen sta je natuurlijk niet alleen en is er vaak een grote groep consumenten die zich in een vergelijkbare situatie bevindt. Daarom hebben verschillende websites zich gespecialiseerd in het maken van voorbeeldbrieven. Zo kan je in een mum van tijd een klacht indienen of een overeenkomst ontbinden, terwijl je anders misschien uren met de klantenservice aan de lijn had gehangen.

Voor voorbeeldbrieven voor uiteenlopende zaken kan je het beste gebruik maken van de brieven van Tros Radar. Deze hebben met hun jarenlange ervaring een groot bestand aan voorbeeldbrieven opgebouwd en hebben zich meerdere keer bewezen.


Robin

Meer van Kortingscode.nl PLUS

Vraag maar raak!

Misschien kan ik je ergens mee helpen, heb je zelf een mooie korting gespot of werkt er iets niet.
Let me know!