Goedkoop afvallen in een paar stappen

Door Dorti     31 december 2014   |  Terug naar Kortingscode PLUS

Goedkoop afvallen in een paar stappen

Elke jaarwisseling gaat gepaard met goede voornemens. En dit jaar richten we onze pijlen weer massaal op afslanken: maar liefst 27% van de Nederlanders vind dat het wel een pondje minder mag in 2015. Maar hoe doe je dat? Vergeet wonderpillen en crash diëten. Wij geven je échte tips voor gezond, effectief én goedkoop afvallen.

Lijnen is een lifestyle

Met een kort dieet kun je misschien snel gewicht verliezen, maar het is ongezond en onmogelijk om vol te houden. Het resultaat: het welbekende jojo-effect. Wil je afvallen zonder dat de kilo’s er steeds weer aanvliegen? Met kleine, maar blijvende aanpassingen in je levensstijl kom je al een heel eind.

  • Maak tijd voor ontbijt: Als je opstaat ben je gedehydrateerd. Drink daarom allereerst minstens 1 à 2 glazen water. Probeer binnen een uur nadat je bent opgestaan een ontbijt te nuttigen dat rijk is aan vezels of eiwitten/proteïnen. Zo’n voedzaam ontbijtje zorgt er niet alleen voor dat je gaandeweg de dag minder snackt, maar geeft je ook de energie om optimaal te functioneren door je stofwisseling op gang te laten komen.

Bekijk hieronder een filmpje boordevol ideeën voor een gezond en goedkoop ontbijt. De banana pancakes (rond 2:05) zijn mijn favoriet!

  • Eet vaak: Als je maar 3 keer per dag eet, vertraagt je stofwisseling en gaat je lichaam op ‘spaarstand’. De calorieën die je met de volgende maaltijd binnenkrijgt, komen daarom extra hard aan. Voedzame tussendoortjes, verdeeld over de dag, houden je verbranding op gang en zorgen dat je sneller verzadigd raakt van de hoofdmaaltijd.
  • Timing is alles: Doe geen boodschappen met een lege maag. Als je vlak voor de lunch of het avondeten de winkel in duikt, koop je calorierijkere producten. Ga je meestal hongerig vanuit werk naar de supermarkt? Eet dan bijvoorbeeld eerst een appel om je grootste honger mee te stillen.
  • Gratis app voor afvallen: My FitnessPal is een gratis calorieënteller die bijhoudt wat je eet. Dit voedingslogboek, in de vorm van een handige mobiele app, helpt je om af te slanken en op gewicht te blijven. Download hier de gratis app.
  • Good night! Zorg dat je voldoende nachtrust krijgt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die kort slapen (5 uur per nacht) meer honger hebben dan ‘langslapers’ (8 uur per nacht). Genoeg slaap zorgt voor minder eetlust gedurende de dag.

Sporten binnen budget

Door een gezonde lifestyle te combineren met meer beweging val je nóg effectiever af. Met een abonnement op de fitness heb je misschien een stok achter de deur, maar goedkoop is het niet. Wat zijn voordelige alternatieven?

  • Hit the streets: Waarom betalen voor de sportschool als je de straten tot je beschikking hebt? Hardlopen en joggen is net zo doeltreffend als fitnessen, maar kost niets.
  • Vind een sportmaatje: Zelfdiscipline is niet altijd even makkelijk. Sporten met een vriend(in) of een team maakt de work-out een stuk leuker. Voordat je het weet vliegt de tijd voorbij en je overtollige gewicht eraf.
  • Maak een sportschema: Met een duidelijk plan bereik je je doel makkelijker. Met het onderstaande schema wandel en jog je je slank binnen 9 weken.

  • App met persoonlijk coachingsprogramma: Wil je een schema dat je volledig kunt personaliseren naar wens? Download dan de app Runkeeper op je mobiel (vanaf €0,74). Hiermee kun je al je sportactiviteiten en calorieverbruik bijhouden.

Zwanger? Zo blijf je in vorm

Misschien heb je net een kindje gekregen of ben je in verwachting. Hoe dan ook, mama zijn is al zwaar genoeg. Wees dus extra geduldig en lief voor jezelf als je wil afvallen tijdens of na je zwangerschap. Hieronder vind je enkele tips die je kunnen helpen om op een gezond gewicht te blijven.

Afvallen tijdens de zwangerschap

Als je in verwachting bent is het niet gezond om ineens drastisch te gaan diëten. Aankomen tijdens de zwangerschap is namelijk niet alleen logisch, maar ook broodnodig. In plaats van proberen af te vallen is het daarom raadzaam om je te richten op het beperken van je gewichtstoename. Dit kun je doen aan de hand van gezonde voeding en regelmatige beweging. Hiermee kun je je gewichtstoename met gemiddeld 3 kilo beperken. Zo ben je na de bevalling eigenlijk al afgevallen.

Het komt geregeld voor dat zwangere vrouwen meer dan 12 kilogram aankomen – sommigen komen zelfs 30 kilogram aan. Hoeveel je aankomt is afhankelijk van je lengte en gewicht voor de zwangerschap. Met deze online calculator bereken je jouw gewichtstoename tijdens de zwangerschap.

Afslanken na een bevalling of keizersnede

Gewichtstoename is voor veel mama's een moeilijk probleem om aan te pakken, vooral als je een keizersnede hebt gehad of na meerdere bevallingen. Toch is het mogelijk om op een gezonde en veilige manier wat extra pondjes kwijt te raken.

  • Blijf eten: Er is niets mis met bijhouden hoeveel calorieën en koolhydraten je binnenkrijgt, maar ga niet aan de lijn – vooral niet als je borstvoeding geeft (je baby heeft ook voedingsstoffen nodig!). Eet kleine porties verdeeld over de dag om je honger te stillen en stofwisseling weer op gang te krijgen.
  • Drink veel water: Zwangere vrouwen hebben vaak last van vochtophopingen in de vorm van dikke handen en enkels. Extra water drinken na de bevalling helpt je lichaam om al dat vocht sneller af te drijven.
  • Snack gezond: Nog last van vreetbuien? Als je continu verlangt naar ongezonde tussendoortjes, is de kans groot dat je lichaam een tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Trek in chocola kan bijvoorbeeld duiden op een tekort aan magnesium. Bekijk hier naar welke gezonde snacks jouw lichaam stiekem verlangt.
  • Een beetje beweging… doet wonderen. Ga lekker even een blokje om met de kleine. Door te wandelen, beweeg je zonder je lichaam teveel te belasten. Zijn eventuele littekens genezen en ben je lichamelijk in staat om eenvoudige spieroefeningen te doen? Begin dan met lichte buikspieroefeningen en bekkenspiertrainingen. Doe dit in je eigen tempo en regelmaat. En wees vooral niet te streng voor jezelf.

Stay positive!

Blijf gemotiveerd en gefocust. Omring jezelf met familie en vrienden die je op een positieve manier aanmoedigen om je doel te behalen. De rol van een persoonlijk support system wordt vaak onderschat, maar is essentieel om je voornemen vol te houden.

We hopen dat deze tips je het gereedschap hebben gegeven om te werken aan jouw droomlichaam. En onthoud: elke dag is een goede dag om te beginnen aan een nieuw leven. Good luck!

Dorti

Meer van Kortingscode.nl PLUS

Vraag maar raak!

Misschien kan ik je ergens mee helpen, heb je zelf een mooie korting gespot of werkt er iets niet.
Let me know!