Uren bellen met tante Truus, dat kan goedkoop

Door Robin     4 maart 2014   |  Terug naar Kortingscode PLUS

Besparen op je mobiele telefoonkosten

Je mobiel abonnement loopt bijna af, dus het is bijna tijd voor een nieuw abonnement. Dat is goed nieuws, want over het algemeen kan de consument nog veel geld besparen op hun mobiele telefoonkosten. In deze bespaarwijzer legt Kortingscode.nl uit hoe je op jaarbasis met gemak tientallen euro’s bespaart op je mobiele telefoonkosten. Ook wanneer je abonnement nog (lang) niet afgeloopt kun je hier handige tips opdoen waarmee je kunt besparen op je belminuten, sms’jes en dataverbruik.


1. Weet wat je nodig hebt

De kosten van je mobiel abonnement hangen voor een groot deel af van de hoeveelheid belminuten, sms’jes en data dat je wilt kunnen gebruiken. De meeste consumenten besteden echter onvoldoende aandacht aan het inschatten van de belminuten, sms’jes en MB data die ze nodig hebben. Hierdoor worden abonnementen afgesloten die niet bij het bel gedrag passen, waardoor je gelange tijd opgescheept zitten met onnodig hoge kosten.

Heb je nog niet eerder een mobiel abonnement gehad? Dan is het lastig te bepalen hoeveel belminuten, sms’jes en MB data je nodig zult hebben en zal je je verwachte mobiele gebruik moeten gaan analyseren. Denk er hierbij aan dat de meeste telefoonproviders gespreksduren op de hele minuut afronden, naar boven.

Een gesprek van 5 seconden kost over het algemeen dus 1 belminuut.

Heb je echter al een geruime tijd een mobiel abonnement? Dan kan je relatief gemakkelijk een accurate schatting maken van het aantal belminuten, sms’jes en MB dataverkeer dat je per maand verbruikt. Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn je voorgaande rekeningen (bij vrijwel elke provider kan je deze tegenwoordig online bekijken, ga daarvoor naar de website van jouw provider) en een rekenmachine of Microsoft Excel (als je bekend bent met Excel is dat het makkelijkst). Noteer de verbruikte belminuten, sms’jes en MB dataverkeer voor ongeveer 12 maanden (minder kan ook) en reken vervolgens het gemiddeld verbruik per categorie uit. In Excel zou dat er ongeveer als volgt uit gaan zien:


2. Beperk je gebruik zoveel mogelijk in

Nu weet je wat je per maand gemiddeld verbruikt. De kans is echter groot dat je dit gemiddeld gebruik nog flink naar beneden kan schroeven. Hieronder lees je hoe:

Het aantal benodigde belminuten en sms’jes inperken

1. Maak zoveel mogelijk gebruik van diensten als Whatsapp en Viber
Whatsapp is beschikbaar voor vrijwel elke smartphone en je kunt er gratis mee chatten met iedereen die ook Whatsapp heeft (en tegenwoordig heeft vrijwel iedereen Whatsapp). Met Viber kun je gratis bellen met iedereen die ook Viber heeft. Het woord gratis is wellicht niet helemaal gepast, want je verbruikt wel data om van deze diensten gebruik te kunnen maken. Whatsapp verbruikt echter een verwaarloosbare hoeveelheid data voor het versturen en ontvangen van tekstberichten (meer voor het versturen en ontvangen van foto’s en video’s). Viber gebruikt iets meer data, maar nog steeds zeer weinig. Bovendien zijn deze diensten natuurlijk wél volledig gratis wanneer je telefoon is aangesloten op een Wi-Fi netwerk.

2. Hang op voordat de telefoon overgaat op Voicemail
Zoals eerder vermeld worden gespreksduren op de hele minuut afgerond, naar boven. Hang je direct op nadat je de Voicemail van iemand krijgt omdat hij of zij niet opneemt? Dan heb je alsnog een hele belminuut verbruikt, ook al was de werkelijke ‘gespreksduur’ bijvoorbeeld 1 seconde. Standaard gaat een telefoon zo’n 6 à 7 keer af voordat hij overgaat op Voicemail, hang dus na de vijfde toon de telefoon op om belminuten te besparen (mits je iets wilt achterlaten op de Voicemail uiteraard).

Je dataverbruik inperken

1. Installeer Onavo Extend op je telefoon
Onavo Extend is een (gratis) app die zowel voor de iPhone als voor Android telefoons beschikbaar is. Onavo Extend comprimeerd de data die je verbruikt waardoor je tot wel 80% (!) kunt besparen op je dataverbruik. Deze app is echt een aanrader.

2. Probeer zo weinig mogelijk te streamen op je mobiele netwerk
Het streamen van filmpjes (denk aan YouTube) kost enorm veel data. Probeer dit dus zo weinig mogelijk te doen wanneer je telefoon niet is aangesloten op een Wi-Fi netwerk. Ook muziek streamen kost relatief veel data.

3. Download (en update) apps alleen wanneer je aangesloten bent op een Wi-Fi netwerk
Het downloaden en updaten van applicaties kost vaak veel data. Doe dit dus alleen wanneer je telefoon is aangesloten op een mobiel netwerk.

4. Maak zoveel mogelijk gebruik van Wi-Fi hotspots
Steeds meer publiekelijk toegankelijke Wi-Fi netwerken duiken op in heel Nederland, maak hier zoveel mogelijk gebruik van. Zolang je op een Wi-Fi netwerk zit maak je geen gebruik van je eigen data abonnement. In veel NS treinen vind je tegenwoordig ook gratis Wi-Fi (zoek daarvoor naar het “t-mobile” netwerk wanneer je eenmaal in de trein zit).

5. Installeer Onavo Count op je telefoon
Onavo Count is van dezelfde ontwikkelaar als eerstgenoemde app. Deze applicatie, die net als Onavo Extend gratis is, houdt precies bij hoeveel data jouw verschillende apps gebruiken. Zo kan je er gemakkelijk achter komen welke van jouw apps veel data verbruiken en welke juist niet.


3. Stel definitieve eisen aan je toekomstige abonnement

Nu is het tijd om definitieve eisen in te gaan stellen aan je toekomstige abonnement in de vorm van de hoeveelheid belminuten, sms’jes en MB data.

Het zou ideaal zijn wanneer je voordat je een nieuw abonnement moet kiezen al een aantal maanden gebruikt maakt van de bespaarmethodes uit Stap 2, dan kun je namelijk aan de hand van je voorgaande telefoonrekeningen (zie Stap 1) nagaan wat je gemiddelde verbruik is inclusief deze bespaarmethodes.

Zijn deze bespaarmethodes nieuw voor je en loopt je abonnement al zeer binnenkort af? Ga dan nog steeds uit van je oorspronkelijke berekingen uit Stap 1 (je gemiddeld verbruik in de voorafgaande maanden), maar houdt er vervolgens rekening mee dat je wel eens veel minder zou kunnen gaan sms’en en bellen (door bijvoorbeeld Whatsapp en Viber) en dat tevens je dataverbruik flink zou kunnen verminderen met behulp van de bespaarmethodes.

Ga bij het kiezen van je abonnementeisen altijd voor een ruime marge, de extra kosten voor het verbruik buiten je abonnement zijn veel hoger dan de extra kosten voor een iets grotere bundel. In het voorbeeld hierboven (zie het Excel-plaatje), waarbij de bespaarmethodes zijn inbegrepen, zou een abonnement met 350 belminuten, 100 sms’jes en 500 MB data gepast zijn.


4. Een abonnement met een nieuwe telefoon, SIM only of leasen?

Je weet nu hoe je abonnement eruit moet gaan zien, maar wil je een abonnement met een nieuwe telefoon, een SIM only abonnement of wil je een telefoon leasen?

Heb je nog een prima telefoon in bezit? Dan is het veel voordeliger om voor een SIM only abonnement te gaan, dit kan namelijk tot wel 50% in de abonnementskosten schelen. Houd er rekening mee dat je huidige telefoon dan wel simlock vrij moet zijn, en zo niet, dat je die simlock vrij moet laten maken (en daar komen natuurlijk extra kosten bij kijken).

Wil je liever een nieuwe telefoon? Dan heb je de mogelijkheid om je oude telefoon te verkopen. Je hebt hierbij, globaal gezien, twee opties.

1. Verkoop je telefoon aan een andere consument, dit kan via een website zoals Marktplaats.nl

2. Verkoop je telefoon aan een bedrijf dat oude telefoons inkoopt (ook niet werkende telefoons worden door dit soort bedrijven gekocht). Hieronder een aantal websites waarbij je dit kunt doen:

Een derde optie, die pas recent mogelijk is in Nederland, is het leasen van een telefoon. Een abonnement waarbij je een telefoon least is goedkoper dan een abonnement waarbij je een telefoon krijgt, en tevens krijg je vrijwel direct (kosteloos) een nieuwe telefoon wanneer je huidige lease telefoon wordt gestolen of stukgaat. Het nadeel is uiteraard dat je de telefoon aan het einde van het contract weer moet inleveren bij de provider. Lees hier meer over het leasen van een telefoon.

PS. De bedrijven die oude telefoons inkopen, doen dit vaak voor de metalen die in de telefoons zijn gebruikt. Zo zit in elke mobiele telefoon in meer of mindere mate goud! Bekijk dit filmpje hoe je dit zelf kunt doen.

 

 


5. Op zoek naar de beste deal

Als het goed is weet je na het doorlopen van Stap 1 tot en met 4 precies naar wat voor een abonnement jij op zoek moet (abonnement met telefoon, SIM only, aantal minuten, databundel, et cetera). Nu is het tijd om te gaan zoeken naar de beste deal.

De kans is groot dat de beste deal hoogstwaarschijnlijk bij je huidige provider zal zijn. In de regel is het namelijk zo dat het voor een bedrijf zo’n vijf keer zo duur is om een nieuwe klant aan te trekken dan het is om een bestaande klant te behouden. Om die reden zal jou provider verder willen gaan dan jij denkt om jou als klant te behouden. Pols dus áltijd eerst bij je huidige provider hoe laag je toekomstige abonnementskosten kunnen worden voor je een keuze maakt tussen de beschikbare deals.

Het is aan te raden als volgt te werk te gaan:

1. Vind de beste deal(s) die pas(t)(sen) bij jou eisen (opgesteld in Stap 1 t/m 4)
Er zijn verschillende handige websites die je hierbij kunnen helpen zoals:

Verschil in providers
Providers verschillen onderling (afgezien van de aangeboden abonnementen) in klantenservice, dekking, netwerksnelheid en de kleine lettertjes. Heb je een goede deal gevonden bij een provider die je nog niet goed kent? Zoek dan via het internet naar (betrouwbare) gebruikersbeoordelingen, daar kan je vaak een stuk wijzer van je worden. Bevind je je in een regio waar de dekking vaak slecht is waardoor je geregeld zonder bereik zit? Bekijk dan de dekkingskaart van de provider waarin je geïnteresseerd bent. Alleen KPN, T-Mobile en Vodafone hebben hun eigen mobiele netwerk in Nederland, alle andere providers maken gebruik van één van de netwerken van bovenstaande providers. De dekkingskaarten van deze providers vind je hier:

2. Pols bij je huidige provider hoe laag zij de kosten voor je willen maken
Met de beste alternatieve deals en de gewenste vorm van je abonnement in je achterhoofd kun je nu telefonisch contact opnemen met je huidige provider. Uiteraard wil je dat je huidige provider minstens zo laag gaat in de abonnementskosten als datgene dat je zou moeten betalen bij die deals die je gevonden hebt in de vorige stap.

Het wordt echter pas echt interessant wanneer ze daaronder gaan zitten. Je hoeft ook niet de exact kosten van die alternatieve deals prijs te geven, je kan best een beetje bluffen, doen alsof je elders een nóg betere deal kan krijgen, de kans is groot dat degene met wie je spreekt hapt omdat hij/zij bang is dat je wellicht het bedrijf zal verlaten en je daardoor een nog betere deal aanbiedt. Dreigen met het niet verlengen van je abonnement/de telefoon ophangen werkt goed, want zoals eerder vermeld: ten opzichte van het aantrekken van een nieuwe klant is het voor jouw provider vele malen goedkoper om jou als klant te behouden.

3. Hap niet te snel en overweeg je opties
Nadat je een ‘eindbod’ van je huidige provider hebt gehad is het verstandig om dit niet direct te accepteren (tenzij je ervan overtuigd bent dat deze aanbieding ongetwijfeld de meest voordelige is), zeg dat je er even over na moet denken.

Zorg wel dat je dan alle relevante gegevens uit het gesprek noteert waaronder uiteraard de uiteindelijke aanbieding en de persoon met wie je gesproken hebt, deze gegevens kun je gebruiken als referentie wanneer je later terug belt. Maak vervolgens in alle rust een keuze tussen de definitieve aanbieding die je van je huidige provider gekregen hebt en de beste deal die je op het internet gevonden hebt. 

Dat was het dan. Hopelijk kan je met behulp van deze bespaarwijzer een voordeliger abonnement afsluiten of in ieder geval besparen op je belminuten, sms’jes en/of dataverbruik. Succes!


Robin

Meer van Kortingscode.nl PLUS

Vraag maar raak!

Misschien kan ik je ergens mee helpen, heb je zelf een mooie korting gespot of werkt er iets niet.
Let me know!