Is online shoppen een stijgende trend?

Door Marieke     31 maart 2014   |  Terug naar Kortingscode PLUS

Bespaarsites worden steeds populairder

In 2014 was er tijdens de feestdagen een stijging van €188 miljoen in de omzet van online retail ten opzichte van 2013. Steeds meer consumenten zijn bewuster aan het online shoppen en als je geluk hebt, kun je een mooie dagdeal of een product in de flash sale op de kop tikken. Ook kun je online veel tips en tricks vinden om te besparen op vaste lasten, zoals energie, hypotheken, verzekeringen en boodschappen. Kortom, winkelcentra zullen zichzelf opnieuw moeten uitvinden om de strijd met webwinkels aan te kunnen gaan.


Online shoppen in tijden van crisis

In 2011 stoomde de online verkoop van producten en diensten via internet door naar €9 miljard per jaar. Dit heeft te maken met de volgende feiten:

  • Consumenten kopen steeds vaker op het internet. In 2011 werden er bijna 80 miljoen bestellingen via internet gedaan.
  • Het aantal mensen dat online shopt, neemt toe en die markt van toename is nog lang niet ontgonnen.
  • Door de economische crisis is de koopkracht van de consument gedaald. Hierdoor houdt men zich meer bezig met geld spaarzaam uitgeven en daarnaast proberen zo veel mogelijk te besparen. Het internet is een onuitputtelijke bron van vergelijkingssites en blogs met bespaartips.

Daarnaast plaatsten 900.000 consumenten hun eerste 'internetbestelling’ en de verwachting is dat de webwinkelmarkt flink blijft doorgroeien. Online consumenten zijn over het algemeen erg tevreden over online shoppen. Gemak, verwenning en gewenning spelen daarbij een grote rol. Maar ook het ‘always on-principe' (webwinkels zijn 24/7 open) draagt bij aan deze groei. In de Twinkle top 100 is de groei van de grote webwinkels goed te volgen.


Besparen is laagdrempeliger dan ooit

Het internet biedt niet alleen enorm veel mogelijkheden tot besparen, maar maakt voordelig shoppen ook extreem gemakkelijk. Om een kledingstuk te scoren in de sale van van een shop, hoef je tegenwoordig de deur niet eens uit. En bij reisbureau’s heb je de optie om een actiecode of kortingscode tijdens je boeking in te voeren voor extra voordeel. Daarnaast stellen ook pretparken, zoals de Efteling of Avonturenpark Hellendoorn, en restaurants, waaronder McDonald's en LaPlace, hun kortingsbonnen ook online beschikbaar en vaak hoef je deze niet eens uit te printen. Geld besparen is hiermee laagdrempeliger dan ooit.


Jagen op online voordeel: wereldwijde trend?

Niet alleen in Nederland wordt er gespeurd naar online voordeel. Ook in Noord-Amerika en in het Verenigd Koninkrijk houden consumenten zich bezig met online besparen en wordt de bezigheid zelfs tot een kunst verheven door tv-programma's, zoals Extreme Couponing en Extreme Cheapskates. In de V.S. en Engeland wordt er dan ook naarstig gezocht naar online kortingscodes, ofwel 'coupon codes' en 'vouchers', wat duidelijk te zien is in grafieken van Google Trends.


Gat in de markt

De verwachting is dat de stijgende trend van het online shoppen in ieder geval nog een aantal jaren zal doorzetten. Commercieel gezien zijn er nog niches en gaten in de markt, waarop ingespeeld kan worden. Zo valt er nu op het gebied van verzekeringen, video-on-demand, duurzaamheid, bewust eten en alternatieve lifestyles nog veel te halen.

Saving guides om zo goedkoop mogelijk online je zaakjes te regelen kun je vinden op Kortingscode.nl, waar we je helpen met de beste deals voor je portemonnee.

Wat zijn jouw persoonlijke bespaartips? Laat het ons hieronder weten!


Marieke

Meer van Kortingscode.nl PLUS

Vraag maar raak!

Misschien kan ik je ergens mee helpen, heb je zelf een mooie korting gespot of werkt er iets niet.
Let me know!