2 halen, 1 betalen of... Tips voor succesvolle marketingactie

By Anne     29 augustus 2014   |  Terug naar Kortingscode PLUS

2 halen, 1 betalen of... Hoe organiseer je een succesvolle marketingactie?

Vroeger kon je als winkelier een keer per jaar een uitverkoop houden en dat was het. Restauranteigenaren gooiden gewoon hun zaak dicht op rustige dagen. Tegenwoordig verwachten consumenten het hele jaar door originele winkel- en restaurant acties. Zij willen bovendien thuiskomen met een verhaal, zoals: deze hippe designer schoenen heb ik als showroommodel goedkoop op de kop getikt. Wil jij deze trend graag bij blijven? We hebben hier een aantal ideeën en handige tips voor succesvolle acties onder elkaar gezet. 

Tip: Op Performance.nl staan marketing tips voor gevorderden

  • Stap 1. Kies een actie die past bij jouw doelgroep en doelstellingen.
  • Stap 2. Check de randvoorwaarden voor succes
  • Stap 3. Plan je actie en voer deze uit
  • Stap 4. Promoot je actie bij jouw doelgroep
  • Stap 5. Evalueer je actie via enquête en verkoopanalyse
 

Voorbeeldacties

1. Percentage korting

Een percentage, bijvoorbeeld 10%, is een van de meest gebruikte vormen voor een actie. Een percentage is minder concreet dan een vast bedrag. Wil je dat het volume toeneemt dan is 20% korting op het 2e artikel een beter idee dan standaard 10% korting. Een percentage korting hoeft natuurlijk niet over het hele assortiment maar kan ook op bepaalde artikelen worden berekend. Daarbij adviseren we een duidelijke einddatum of OP=OP toe te voegen aan de actie.

2. Vast bedrag korting

Een vast bedrag korting is zeer concreet en dus meer voelbaar voor een consument. Denk aan 50 euro vroegboekkorting bij reisaanbieders. De consument heeft het idee bij het boeken van een vakantie een etentje cadeau te krijgen! Daarbij beperk je het kortingsbedrag in absolute zin.

3. 2 halen, 1 betalen / 3 halen, 2 betalen / 3e product gratis

Dergelijke acties zie je het hele jaar door bij winkels. Het slimme van dergelijke acties is dat je de consument dwingt grotere aantallen aan te schaffen. Hierdoor kun je als ondernemer qua inkoop weer extra inkoopkorting bedingen.

4. Opruiming

De sale is niet meer weg te denken uit de winkels. Het is tegenwoordig niet meer seizoensgebonden en er worden elke week wel weer nieuwe items met flinke korting verkocht. Toch blijven consumenten hier gevoelig voor en de hoogte van de korting kun je geleidelijk opbouwen. Laat vaste klanten altijd eerst profiteren van de opruiming, bijvoorbeeld via een besloten pre-sale avond.

5. Gratis extra, accessoire of gadget

Dat Nederlanders van gratis houden, is een feit. Laat ik het zo zeggen, gratis trekt de aandacht, gratis werkt. Wie kent het succes van AH voetbalplaatjes en Flippo's niet. Als ondernemer kan je hier dus heel slim gebruik van maken. Je kunt ervoor kiezen een (bijbehorende) accessoire bij aankoop van een bepaald artikel cadeau te geven. Ook kun je doorgaans heel goedkoop een leuke gadget laten maken met jouw bedrijfslogo en deze weggeven bij aankopen.

6. Nieuwe collecties

Je wil natuurlijk niet direct met korting smijten voor je nieuwe collecties. Maar een speciale eerste avond voor vaste klanten geeft jouw vaste klanten een goed gevoel. Zie ook het kopje pre-sale avonden.

7. Spaarkaart

Om meer vaste klanten te behouden is een spaarkaart een ideale oplossing. Veel consumenten ergeren zich echter aan het oneindig aantal klantenpasjes van winkels. Wees innovatief met bijvoorbeeld een mobiele spaarkaart, die mensen op hun telefoon altijd bij zich hebben.

8. Kortingstickers of kortingszak

Klanten zelf hun korting laten plakken geeft ze een voldaan gevoel. Ook een speciale zak die de klant mag vullen met kortingsartikelen is een goede mogelijkheid. De tas is tastbaar en zet men aan het denken wat er allemaal in past.

9. Combideal

Dit is een actie in samenwerking met een andere lokale ondernemer uit de buurt. Bijvoorbeeld een gratis hamburger van McDonalds bij uw bioscoopkaartje.

10. Kassakorting

Extra kassakorting bovenop een normale korting is een beetje misleidend. Immers 30% standaard korting en daarna nog eens 20% kassakorting is geen 50% korting zoals veel consumenten denken, maar 44%.

11. Staffelkorting

Volume geeft reden tot korting. Een staffel maakt het voor je klanten aantrekkelijk ook buren, familie en vrienden te vragen of ze behoefte hebben aan een product.

12. Gratis kortingsbon

Een slimme manier om nieuwe klanten in jouw winkel te krijgen is een kortingsbon. Consumenten kunnen deze niet alleen voor hun eigen aankopen gebruiken maar ook weggeven aan familie en vrienden. Een goed idee is dan ook om bij een kortingsbon 1 of enkele vriendenbonnen toe te voegen! Zo maak je offline gebruik van de populaire term social.

13. Veiling

Een veiling is een extra funfactor voor de consument, kijk maar naar het succes van de website vakantieveilingen.nl. Daarbij is het ook een aantrekkelijke manier om nieuwe kopers aan te trekken en de media te zoeken. Je kunt nu in jouw winkel wellicht een veiling houden van een bijzonder product of showroommodel.

14. Dagaanbieding

Een dagaanbieding biedt een extra mogelijkheid voor impulsieve verkopen. Gek genoeg zijn dergelijke dagaanbiedingen met name online veel gezien en niet in fysieke winkels.

15. Betalingskorting

Geef bijvoorbeeld korting aan mensen die contact betalen of juist aan mensen die pinnen.

16. Social media

Een gedachte die bij veel winkeliers leeft is: ik heb een hekel aan webwinkels en doe daarom niks online. FOUT. U hoeft geen webshop te hebben om online succesvol te zijn. Naast een website met route info, nieuws over aanbiedingen en nieuwe collecties is interactie het sleutelwoord. Geef bezoekers de mogelijkheid je winkel te volgen via Twitter en Facebook. Of geef de mogelijkheid om vaste klant te worden via de site.

17. Verbouwingsopruiming

Een verbouwingsopruiming is een slimme manier van de aandacht trekken. Met slogans als ‘Alles moet weg’ of ‘Laatste kans’ trek je snel en effectief de aandacht. Daarbij kun je na deze uitverkoop weer een actie doen: heropening van je winkel. Indien je niet echt gaat stoppen met jouw winkel adviseren wij niet eens opheffingsuitverkoop te doen. Dit suggereert namelijk dat je winkel gaat sluiten.

18. Ken je deze slimme tools al?

Ooit van actiemarketing gehoord? De klanten die jouw winkel via social media als Facebook en Twitter benoemen, krijgen in ruil daarvoor een fikse korting. Via sites als Socialwhispers.com en Paywithatweet.com bereik je via social media gemakkelijk vrienden van vrienden.

19. Guerilla actie

Wil je echt opvallen met iets origineels? Een goed uitgedachte guerilla actie kan voor heel wat aandacht zorgen en zal niet snel vergeten worden. Een guerilla actie moet altijd voldoen aan enkele voorwaarden:

  • Relevantie: de actie moet een slimme link hebben met je product. De naakte mannen aan de A4 snelweg van Suitsupply maatpakken bereikten zo hun doelgroep: zakenmannen op de weg.
  • Bereik: de actie moet consumenten en de pers goed bereiken. Maak foto's en video's van de acties en nodig de pers uit en / of schrijf een persbericht.
  • Helderheid: houd de actie simpel en ethisch verantwoord.
  • Opvallen: de actie moet nooit eerder vertoond zijn, buitengewoon opmerkelijk / ludiek zijn.
  • Timing: de actie moet goed getimed zijn. Koppel bijvoorbeeld jouw guerilla actie aan een rage-artikel, speciale feestdag of trend.

20. Pre-sale avonden

Nodig je vaste klanten uit op een speciaal georganiseerde avond. Bijvoorbeeld bij de start van de opruiming of juist wanneer de nieuwe collectie binnen is. Eventueel koppel je de pre-sale aan een kleine kortingsbon om mensen over de streep te trekken. Jouw klanten voelen zich gewaardeerd door jouw uitnodiging en zullen eerder overgaan tot koop. Tip: De uitnodigingskaart is hun entreebewijs en is geldig voor max. 2 introducees.

21. Vroegboekkorting

Vooral door reispartijen wordt deze vorm van korting ingezet. Dit geeft garanties voor inkomsten en bezetting op een later moment.

22. Seizoensacties

Seizoensacties zijn meestal gekoppeld aan het weer of aan het seizoen. Zo kun je bijvoorbeeld juist korting geven op airco's als klanten deze in de winter kopen.

23. Laagste prijs garantie

Supermarkt Jumbo is er groot mee geworden: laagste prijs garantie voor A-merken. Ook bouwmarkten doen het vaak. Het nadeel van de laagste prijs garantie is dat het veel nazoekwerk is als klant zich hierop beroepen (vooral als ze met het internet appels en peren gaan vergelijken), daarbij valt een actie zoals bijvoorbeeld 4e artikel gratis meer op. Wel is de laagste prijs garantie een leuke extra oneliner voor bij jouw actie.

24. Show

Maak een show van je opruiming of aanbiedingenactie. Een simpele hamburgerkraam met gratis hamburgers, een band of dj, een suikerspinmachine voor de kinderen, gratis welkomstdrankje of andere blikvanger trekt klanten en geeft je actie media-aandacht. Consumenten bestellen in een gezellige sfeer bovendien gemakkelijker.

 

Belangrijke voorwaarden voor een succesvolle actie

Periode afbakenen

Korting hoeft niet maandenlang op je hele assortiment. Met bijvoorbeeld een kortingsweek baken je het voordeel voor consumenten goed af en voorkom je dan consumenten de actie op de lange baan schuiven. Tegenwoordig zijn ook steeds meer dagaanbiedingen en zelfs uuraanbiedingen krijgen ook meer aandacht. Naast een datum kun je jouw actie ook afbakenen met het aantal artikelen op voorraad. Bereik impulsieve klanten en vermeld bij jouw actie dat deze alleen voor de eerste 1000 klanten geldt.

Voorraad afbakenen. Op = op

Maak duidelijk dat de actie duurt zolang de voorraad strekt. Dit is niet alleen een juridische indekking voor de actie maar het dwingt mensen ook snel een keuze te maken. Wellicht kun je een teller maken hoeveel artikelen je nog op voorraad hebt. Ook slim is een term als maximaal 1 per klant toe te voegen.

Wees origineel

Wil je dat er over jouw actie gepraat wordt wees dan origineel. Iedereen kent de 3 dwaze dagen, prijzencircus, grabbelkorting en hamsterweken. Vraag bijvoorbeeld je personeel eens voor een originele actienaam of ander idee om op te vallen.

Timing

Een goede timing is belangrijk. Denk aan invloeden van het weer, acties van concurrenten en bijvoorbeeld landelijke vakanties. Zo kan een speciale aanbieding op 2e paasdag extra goed werken. Bekijk ook de Nederlandse marketingkalender voor steeds meer interessante actiemomenten in het jaar.

Vaste klanten

Beloon niet alleen nieuwe klanten maar vergeet je vaste klanten niet blij te maken met incentives. Een veel gemaakte fout is teveel focus op nieuwe klanten i.p.v. meer omzet uit bestaande klanten.

Actie promoten

Naast promotie van je actie op Kortingscode.nl kun je op tal van andere manier jouw klanten bereiken. Het eenvoudigste is via een nieuwsbrief en website. Daarnaast is je eigen winkelpui natuurlijk een uitgelezen plek. Ook de lokale krant, TV of sponsorblad kan hierbij ondersteunen. Koppel het medium zoveel mogelijk aan je doelgroep.

Anne

Meer van Kortingscode.nl PLUS

Vraag maar raak!

Misschien kan ik je ergens mee helpen, heb je zelf een mooie korting gespot of werkt er iets niet.
Let me know!