Black Friday 2017: Het resultaat

Black Friday is voor (online) winkels in Nederland, zonder enige twijfel, de belangrijkste dag in 2017 geweest. Vergeleken met 5 jaar geleden is dit zelfs met 2000 procent toegenomen.

Black Friday is hot
Black Friday, bedacht door winkeliers in Amerika, is inmiddels over de hele wereld verspreid. Nederland is niet achter gebleven en elk jaar weer stijgt het aantal winkels dat inhaakt op deze dag. Door de stijging van het aantal deelnemende online webwinkels en de toegenomen interesse bij online shoppers, is het verkeer op Kortingscode.nl gestegen tot 2.6x hoger dan op een normale dag.    

“We zien dit jaar minder explosieve groei van het verkeer. Dit komt waarschijnlijk door het grotere aantal adverteerders die meedoen aan Black Friday, dit spreidt namelijk het verkeer. Tevens zijn adverteerders dit jaar veel beter voorbereid en eerder begonnen met het communiceren van hun acties,” zei Arthur Goldman, managing director van de Global Savings Group in Amsterdam.

De belangrijkste resultaten

  • Het verkeer op onze websites steeg met 160% op Black Friday 2017 in vergelijking met een gemiddelde vrijdag.

  • De gemiddelde orderwaarde daalde met 30.9% in vergelijking met Black Friday 2016. Het orderbedrag was €90.08 in 2016 en daalde naar €62.25 dit jaar. Door het toenemende aantal deelnemende webshops wordt het aankoopbedrag verdeeld onder webwinkeliers. 

  • De meest populaire categorieën in Nederland waren electronica en mode.

  • De meeste bestellingen werden van 9-10, 13-14 en 15-16 uur gedaan. De aankopen werden dus voornamelijk onder werktijd gedaan. De hoogste piek in het aantal bezoekers op onze sites was om 10 uur 's ochtends.

  • De populairste online winkels in Nederland waren bol.com, MediaMarkt en Zalando.

  • Het aandeel van mobiel was 57.5% van het totale verkeer. 28.8% van de shoppers deed zijn aankopen via een mobiele telefoon. Veel mensen zoeken mobiel maar doen aankopen nog altijd op desktop.

  • 58.6% van de shoppers was vrouw, 41.4% was man.

  • Millennials zijn de meest actieve Black Friday shopper in Nederland. De leeftijdscategorie tot 34 jaar beslaat 53% van het totaal aantal shoppers.

De kortingen blijven komen
Black Friday is de start van het zogenaamde Cyber Weekend. Het weekend wordt afgesloten op maandag met Cyber Monday. Vorig jaar was deze dag nog niet zo populair, maar de verwachting is dat het in 2017 een stuk zal toenemen.