De 9 meest nostalgische reclames uit de jaren '90

By Remon     15 juni 2015   |  Terug naar Kortingscode PLUS

Nostalgisch

Op Kortingscode.nl hebben wij nu een mooi rijtje gemaakt van de eerste reclames van een aantal grote merken. Zo hebben wij de beste reclames uit de jaren ’90 bij elkaar gezocht en reclames die in onze ogen de eerste reclame van een nieuw tijdperk waren. Iedereen kent momenteel wel de schreeuwende bezorger van Zalando of de selfie–stick reclame van Bol.com. Ook is Harry Piekema, de man achter de Albert Heijn reclames er net mee gestopt. Daardoor zijn we de leukste reclames van de jaren '90 allemaal wel een beetje vergeten. Nu zijn wij daarom bij Kortingscode.nl benieuwd naar een aantal ijzersterke reclames die de jaren ’90 zo mooi maakte.


1) 'One day I fly away'

Deze reclame is van de KLM, ​de winnaar van de Gouden Loekie in 1995. Tegenwoordig maakt KLM weinig reclame meer via de televisie en maken zij meer gebruik van reclame online.  Ook zijn zij afgestapt van het imago met de zwaan. De zwaan stond voor betrouwbaarheid, zorgzaamheid, kracht,stijl en nationale trots. De KLM heeft dus niet voor niets Royal Dutch Airlines bij zijn naam betrokken. Zo dacht gelijk iedereen die een zwaan zag aan de KLM.


2) 'Hoe groot wil je worden?'

De Goeden Loekie winnaar van 1998, de bekende reclame van Calvé pindakaas De reclame ging over het feit dat je met het eten van Calvé pindakaas een grote meneer werd. De reclame laat zien dat je met een boterham met pindakaas de hele wereld aankan. Zo heb je de kleine voetballer die scoort in een groot open doel en denkt dat hij later dus een enorme profvoetballer kan worden. Dit laat hij ook zien door het juichen van de doelpunten. De 'Hoe groot wil je worden' campagne van Calvé hebben zij jaren lang vastgehouden want ook in 2002 hebben zij de Gouden Loekie hiermee in de wacht gesleept. Dit keer ging het over een reclame met Dick Advocaat waar een jongetje continu zijn voetbal op het balkon van Dick schoot.


3) 'Just Do It'

Deze reclame is van Nike en een van de eerste 'Just Do It' reclames. Een vast patroon wat ook Nike in zijn systeem houdt. Namelijk het motto 'Just Do It' is het kenmerk van Nike, zodra je de slogan hoort denk je gelijk aan Nike. Ook deze reclames zijn lang in stand gehouden door Nike en worden soortgelijke reclames veel aangehouden. Nike maakt gebruik van oppeppende reclames wat sterk laat zien dat je niet moet opgeven wanneer je aan iets begint.


4) 'Bedenk goed'

Deze reclame is van Rolo en is ook een ware classic van de jaren '90. Een bekende reclame die in 1995 tweede werd bij de verkiezing voor de Gouden Loekie. Rolo hield vast aan campagnes die het altijd lastig maakte. Voornamelijk ging het over mensen die te vroeg een laatste rolo weggaven en dan later spijt kregen ervan. Een jaar later was Rolo wel succesvol en won het de Gouden Loekie met de olifant reclame. Dit is een van de bekendste reclames van Rolo en daarom hebben wij gekozen om de nummer 2 van 1995 even in het daglicht te zetten.


5) De NS Efteling reclame van de jaren '90

Deze reclame is een samenwerking van de NS en van de EftelingEen kleine samenwerking van de NS en van de Efteling, die laat zien dat het makkelijk is om met de trein van punt A naar B te gaan. In dit geval het treinstation vlakbij jou naar de Efteling. Zo reis je met al jouw Efteling helden samen naar de Efteling toe in de trein en laat Efteling eigenlijk zien dat je dromen echt werkelijkheid worden. Je valt natuurlijk niet zomaar in slaap in de trein met alle Efteling sprookjes om je heen. Uiteindelijk is dit een van de weinige reclames die de Efteling op tv uit heeft gezonden of zendt. Want de Efteling maakt er over het algemeen heel erg weinig gebruik van.


6) 'He, het is groen!'

Een van de bekendste reclames van vroeger is dan toch die van Fruit Joy in 1996. De reclame waar het jongetje rustig een ijsje eet op de achterbank en ineens 'He nou is die groen' begint te schreeuwen. Ook deze reclame heeft het ver geschopt met de Gouden Loekie verkiezing en was in 1996 tweede geworden net na de Rolo reclame. Helaas zijn deze ijsjes niet meer verkrijgbaar. Want vroeger toen ik klein was, was dit toch verreweg mijn favoriete ijsje. Ook al blijft deze reclame vaak nog terugkomen op het internet is het erg jammer dat de ijsjes dus niet meer te halen zijn.


7) Ik wil naar Walibi

Deze reclame is van Walibi Holland in de jaren '90 toen het al Walibi World heette. Zo zie je dat in de jaren '90 Walibi een totaal andere aanpak had dan het nu heeft. Nadat het een tijdje Sixflags Holland heeft geheten is het weer terug veranderd naar Walibi Holland. Alleen ditmaal is het meer voor jongeren bedoeld, in plaats van zoals in deze reclame voor jonge kinderen die graag naar Walibi willen. Tegenwoordig heeft Walibi Holland de slogan #hardgaan en zijn er een aantal keer per jaar festivals op het terrein van Walibi Holland.


8) Even Apeldoorn bellen met Centraal Beheer Achmea

Een van de eerste even Apeldoorn bellen reclames van Centraal Beheer Achmea in 1998. Een setje reclames wat in de loop der jaren niks veranderd is. Zo hebben we anno 2015 nog steeds de reclames 'Even Apeldoorn bellen' want sinds 1998 is het nog steeds ongekend populair. Het blijven na 17 jaar nog steeds orginele reclames. Want elke keer is er toch weer een nieuw probleem wat voorkomt en op een leuke manier naar buiten wordt gebracht. Wij moedigen Centraal Beheer Achmea daarom ook zeker aan om door te blijven gaan met het maken van deze reclames want ze blijven elke keer leuk.


9) De eerste Center Parcs reclame

De eerste Center Parcs reclame van de jaren '90.  Met het jongetje dat alles verkeerd herhaalde en niet begreep wat er steeds werd gezegd. Ook Center Parcs maakt weinig reclames op tv en maakt tegenwoordig veel vaker gebruik van online advertenties of mond-tot-mond reclame. Wij vonden deze reclame zelf altijd heel erg vervelend vroeger, maar toch blijft Center Parcs een van de leukste bungalow parken in Nederland. Mocht je graag naar Center Parcs willen? Dan hebben wij nu een boekingscode voor €30 korting op een verblijf met het gezin.


Haal het kind in je naar boven

Wij hopen dat je met al deze leuke oude reclames weer het kind in jezelf naar boven hebt gehaald, mis je nu een reclame of vind je een van de reclames in dit artikel erg leuk? Laat dit dan even weten met een reactie hieronder!

Remon

Meer van Kortingscode.nl PLUS

Vraag maar raak!

Misschien kan ik je ergens mee helpen, heb je zelf een mooie korting gespot of werkt er iets niet.
Let me know!